Uitgebreid zoeken in Dropdown Menu’s en Gegevens Validatie

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Nighthawk_NL

Uitgebreid zoeken in Dropdown Menu’s en Gegevens Validatie

Berichtdoor Nighthawk_NL » 06 feb 2020 11:56

Goedemiddag,

Ik ben al een heel eind met dit bestand (bijgevoegd) dankzij de hulp van Ad Becude.

Ik heb de laatste tijd ook heel veel online zitten lezen en bekijken maar kom er helaas niet uit. Misschien is het ook helemaal niet mogelijk in Excel wat ik graag zou willen.

Op het "Basis" tabblad staat in Kolom C (##Supplier##) nu wil ik in rij C2 bijvoorbeeld Europe in kunnen tikken en dan graag een overzicht krijgen van alle Suppliers waar het woord Europe in voorkomt en ik de juiste Supplier kan selecteren.

Tevens zou het erg handig zijn, dat als ik de letter A in geef dat Excel dan alleen de regels laat zien die met een A beginnen en / of een bepaald woord zoals bijvoorbeeld Europe en dat Excel alleen de dropdown gegevens laat zien waar dit woord in voorkomt. Is zoiets mogelijk ? Ik wil de zoek functie wel kunnen doortrekken naar alle onderstaande cellen.

Deze wens geldt ook voor de Kolom E (##Label##). Dus als ik bijvoorbeeld Software intyp Excel alles laat zien waar het woord Software in voorkomt zodat ik eenvoudig het juiste label kan selecteren.

Als laatste heb ik in Kolom G (Genre) ook de wens om als ik Muis intyp Excel een overzicht geeft van alle Genres waar het woord Muis in voorkomt en ik het juiste Genre eenvoudig kan selecteren.

Ik hoop dat wat ik graag wil daadwerkelijk mogelijk is in Excel en dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen.

In ieder geval alvast super bedankt voor al jullie hulp.
Bijlagen
Dropdown Validatie Sheet.xlsx
(26.41 KiB) 54 keer gedownload
JeanPaul

Re: Uitgebreid zoeken in Dropdown Menu’s en Gegevens Validatie

Berichtdoor JeanPaul » 09 feb 2020 16:08

Bij het intypen van 1 letter zal alleen die lijst tevoorschijn komen die begint met de ingetypte letter.
bij het intypen van meerdere letters zullen alle mogelijkheden die zich in de lijst bevinden zichtbaar zijn.
Bijlagen
Dropdown Validatie Sheet(jp).xlsm
(38.74 KiB) 55 keer gedownload
Nighthawk_NL

Berichtdoor Nighthawk_NL » 10 feb 2020 12:55

Hoi JeanPaul, zeer bedankt voor je oplossing. Dit is echt al een heel eind in de goede richting van wat ik graag wil.

Wat ik alleen nu nog mis is dat je bijvoorbeeld bij Supplier en Label je minimaal 1 of meerdere letters moet invullen om te zien wat je kunt kiezen.
Het zou erg mooi zijn als je daarnaast ook op het Dropdown pijltje kunt klikken om een totaal overzicht te krijgen van alle beschikbare Suppliers en / of Labels.

Daarnaast mis ik nog de functie dat als je iets hebt ingevuld in een bepaalde rij om dit te kunnen door trekken naar de onderstaande rij(en). Want in de praktijk heb ik dat vaak nodig.

Bij Genre wil ik naast de huidige handige functie (welke perfect is) ook graag op het Dropdown pijltje kunnen klikken om een totaal overzicht te krijgen van alle beschikbare Genres.
Ook bij Genre wil ik het resultaat graag kunnen doortrekken naar de onderstaande rij(en).

Ik hoop dat mijn wensen mogelijk zijn want dan zou het helemaal perfect zijn.

Nogmaals bedankt zover.
JeanPaul

Berichtdoor JeanPaul » 10 feb 2020 19:04

Aangepast als ook dynamische databanken
Bijlagen
Dropdown Validatie Sheet(jp2).xlsm
(38.69 KiB) 52 keer gedownload
Nighthawk_NL

Berichtdoor Nighthawk_NL » 11 feb 2020 09:10

Goedemorgen JeanPaul, Je bent helemaal geweldig. Erg knap hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Super bedankt.

Excel geeft wel iedere keer een melding dat er een of meerdere kringvewijzingen zijn aangetroffen, waarbij een formule direct of indirect naar de eigen cel verwijst. Is deze opmerking ook uit te schakelen ?
Als ik op het Dropdown pijltje klikt van Supplier, Label of Genre laat hij nu alle opties perfect zien echter hij begint onder aan de selectie lijst. Is het ook mogelijk dat dit bovenaan de lijst begint ?
JeanPaul

Berichtdoor JeanPaul » 11 feb 2020 15:29

Aangepast
Bijlagen
Dropdown Validatie Sheet(jp3).xlsm
(40.06 KiB) 50 keer gedownload
Nighthawk_NL

Berichtdoor Nighthawk_NL » 12 feb 2020 09:46

Goedemorgen JeanPaul,

Het is nu bijna helemaal perfect. Many thanks

Het enige wat nu nog niet kan is om een ingevulde cel met CTRL C te kunnen kopieren naar de cel beneden. Is hier nog iets op te bedenken ?
JeanPaul

Berichtdoor JeanPaul » 12 feb 2020 10:10

Aangepast met macro knop
Bijlagen
Dropdown Validatie Sheet(jp4).xlsm
(41.22 KiB) 51 keer gedownload
JeanPaul

Berichtdoor JeanPaul » 12 feb 2020 10:44

Met een mooier knopje,
Ga op de cel staan die je wil kopieren, druk op macro knop en de eerst lege cel zal dezelfde tekst hebben, deze macro werkt alleen voor deze kolom.
Bijlagen
Dropdown Validatie Sheet(jp4)Upd.xlsm
(46.12 KiB) 53 keer gedownload
Nighthawk_NL

Berichtdoor Nighthawk_NL » 13 feb 2020 08:22

Goedemorgen JeanPaul,

Dank je wel man, echter in de laatste versie krijg ik nu een foutmelding in beeld.

Microsoft Visual Basic. Fout 1004 tijdens uitvoering.