Threads berekenen

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Erwindewijs

Threads berekenen

Berichtdoor Erwindewijs » 08 jan 2020 13:13

Goeden middag,

Ik heb een vraag en hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Ik heb een berekening gemaakt, die moet vanaf een server gegevens ophalen.
In deze berekening haal ik om de 4 sec een waarde op, de waarde wordt gedeeld. ook wordt op elk tijdsmoment een meterstand opgehaald.
Dit gebeurd 800 rijen naar beneden en dat 2 x ( 1600 rijen )

Nu ben ik afhankelijk van de server snelheid. dit duurt ongeveer 40 sec.( totaal ) Dit is verder geen probleem.

Echter, wanneer Excel aan het rekenen is wordt Excel noem het maar bevroren; niet bedienbaar. ( lijkt alsof hij vast loopt )

Is het mogelijk als Excel gegevens aan het verwerken is, een Progress bar te laten zien hoever Excel is.

je ziet wel onderin de balk "threads berekenen" of iets dergelijks, maar je kan daar niet uit ophalen hoever hij is.

is wat ik vraag mogelijk en zo ja kan iemand mij hierbij helpen

alvast bedank
jkpieterse
Site Admin

Re: Threads berekenen

Berichtdoor jkpieterse » 08 jan 2020 13:16

Hoe worden de gegevens opgehaald? Uit je verhaal maak ik op dat het via VBA gaat?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
Erwindewijs

Berichtdoor Erwindewijs » 08 jan 2020 13:30

Jan Karel Pieterse,

bedankt voor je bericht:

We hebben op het werk, PidataLink. dit is een plug-in voor Excel.
er wordt een link vanuit Pi binnengehaald en geplaatst op blad1

een link is bijv. \\linknaarmachine\machine\onderdeel.

nu kan er via PidataLink deze link gekoppeld worden naar een tijd. deze tijd is bijv. een verstoring in de machine, en tijd wordt een waarde die gezocht word.

de tijd laat ik onder elkaar 4 sec verspringen

begin tijd + 4 sec = nieuwe tijd, nieuwe tijd wordt opnieuw door PidataLink gehaald en haalt wederom een nieuwe waarde op.
Dit gebeurd 1600 x opnieuw, en hierdoor loop Excel voor het zicht vast, maar werkt nog wel op de achter grond.

nu zou ik graag een progress bar willen die laat zien waar Excel is met opzoeken.

ik lees wel progress bar mogelijkheden binnen VBA, maar deze berekening is niet in VBA maar in het zicht op het blad.

ik hoop dat je hier wat mee kan
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 08 jan 2020 14:13

Ik heb hier geen ervaring mee. En zonder jullie setup kan ik ook niets proberen helaas.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
Erwindewijs

Berichtdoor Erwindewijs » 08 jan 2020 14:25

Begrijp ik,

Evengoed bedankt
haije

Berichtdoor haije » 11 jan 2020 13:51

Erwin,
je ziet wel onderin de balk "threads berekenen" of iets dergelijks, maar je kan daar niet uit ophalen hoever hij is.
Jan Karel veronderstelt in een post dat er met VBA gewerkt wordt, Klopt dat en zo ja, kun je dan in de VBAcode?

Ik vermoed nl dat "Threads ebrekenen"' oid aangestuurd wordt mbv Application.Statusbar =

Als je daar een tellertje laat lopen kun je zien hoever het proces is.
Erwindewijs

Berichtdoor Erwindewijs » 15 jan 2020 08:34

haije,

bedankt voor uw bericht,

deze code werkt gewoon op het tabblad zelf. tabblad is voor het oog weg gewerkt.
Op tab1 wordt een moment aangegeven ( tijd ) . de tijd wordt in verborgen tab meegerekend
Op dit tabblad wordt elke 4 seconden een aanvraag gedaan aan een server op het werk.
de uitkomst van ieder aanvraag wordt weer meegenomen met de volgende aanvraag, en dit zo'n 800 regels onder elkaar.

Dit vergt veel reken kracht / tijd ( +- 1 min ) tijdens dit "rekenen" wordt er onderin de balk van Excel een kreet gegeven threads berekenen.

Deze melding die erg klein is, zou ik als een popup scherm willen zien met een grafische voortgang.

is dit mogelijk. of moet dan de berekening ( 800 regels onder elkaar ) in VBA worden gegoten om dit grafisch weer te kunnen geven.

zoja heeft u misschien dan ideeën

alvast bedankt
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 15 jan 2020 08:38

Ik bemoei me er ook nog even mee. Wat voor formules verwijzen naar het bereik waar die piDatLink de gegevens in zet? Kan je misschien een (opgeschoonde) kopie van je bestand uploaden?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com