Hoe krijg ik mijn specifieke data automatisch gefilterd/geformuleerd, en vervolgens in een pivot?

Stel hier je vraag over een Excel probleem
MMCP

Hoe krijg ik mijn specifieke data automatisch gefilterd/geformuleerd, en vervolgens in een pivot?

Berichtdoor MMCP » 07 aug 2019 15:24

Hi all,

Ik werk met een datasheet waarin ik (OrderID, Date, Picker, Pick_start, Pick_end, Pick_time, Product_count, Picktime_per_product) heb gespecificeerd.

Mijn doel is nu om een pivotchart te maken met slicers waarin de werknemers (pickers) geselecteerd kunnen worden, waarbij op de X-as de gewenste periode T komt te staan, en op de Y-as de gemiddelde picktijd per product komt. Door op de slicer de werknemer aan de klikken, kan je de pick-prestaties over de periode T dus zien. Hier loop ik echter een beetje stuk.

Pickers hebben meerdere orders op een dag, en mijn doel is om het grandtotal-average per dag inzichtelijk te maken. Zodat je dus over bijv. een specifieke week of een gehele maand kunt kijken wat de gemiddelde picktijden zijn van een werknemer en deze kan vergelijken met andere werknemers. Of gewoon de progressie ziet van bijv. de afgelopen 3 maanden.

Waar ik nu moeite mee heb is om mijn data automatisch te filteren/formuleren waarbij er automatisch het grandtotal-average X gegenereerd wordt voor een werknemer Y op dag Z. En om dit vervolgens voor alle unieke medewerkers op alle unieke data te doen.

Is het duidelijk wat mijn doel hiermee is? Zo niet, vraag vooral.
Alle mogelijke hulp verwelkom ik graag, zo leer ik het meest.

Met vriendelijke groet,
Matt
jkpieterse
Site Admin

Re: Hoe krijg ik mijn specifieke data automatisch gefilterd/geformuleerd, en vervolgens in een pivot?

Berichtdoor jkpieterse » 07 aug 2019 15:33

Een voorbeeldbestand zou heel erg helpen denk ik, zo is het allemaal te theoretisch.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
MMCP

Re: Hoe krijg ik mijn specifieke data automatisch gefilterd/geformuleerd, en vervolgens in een pivot?

Berichtdoor MMCP » 07 aug 2019 18:07

Heb een mock bestand gemaakt met een periode over 5 dagen.

Gemiddelden in huidige pivot kloppen niet met het grand-average van de medewerker op een specifieke dag als ik het zelf nareken.

Mocht u meer willen weten dan hoor ik het graag!

Hopelijk verduidelijkt dit mijn verhaal van hierboven.
Example sheet.xlsx
(123.98 KiB) 7 keer gedownload
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 08 aug 2019 07:35

Als ik de draaitabel filters uitzet en telkens willekeurige combinaties nareken, dan klopt tot nu toe alles. Kan je een voorbeeld geven van een filtercombi die onjuiste waarden geeft?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
MMCP

Berichtdoor MMCP » 11 aug 2019 12:34

Klopt. Blijkbaar een foutje van mijn kant :).

Nu wil ik toch echter alsnog de data verwerken zonder pivot in de excel file. Oftewel dus formuleren. Wat zou een gepaste manier zijn om dit te realiseren?
Van plan om doorverwijzingen te maken naar dropdown cel zodat in principe maar een enkele keer de formule opgesteld hoeft te worden, waarna deze automatisch aanpast naar Naam (en datum).
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 11 aug 2019 15:31

Waarom eigenlijk, ik zie weinig voordelen tov een draaitabel?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
MMCP

Berichtdoor MMCP » 12 aug 2019 14:27

Het beperkt de opties voor de gebruiker, maakt het daarmee makkelijker en is naar mijn mening stukken overzichtelijker. Ik heb het momenteel al weten te krijgen zoals ik wil.

Nu echter bezig met een volgend vraagstuk om in kaart te brengen. Ik wil de tijden meten tussen de pick_end en de hieropvolgende pick_start van een medewerker (gemiddelde tussentijd op een dag, en dan per week in kaart brengen). Echter werk je niet met een database die naadloos aansluit. Na de laatste pick van de dag stopt (zoals het moet) de database, en moet je daarna springen naar een volgende pick_start op een dag dat dezelfde medewerker werkzaam is. Deze "dagjump" moet je dan weer niet meenemen in je formule. Enig idee hoe dit in een formule gevat kan worden?, aangezien je data zodanig door elkaar heen loopt (en nieuw aanvult), dat je niet een bepaalde celstructuur kan volgen om aan te houden.