Formule met 25 waardes uit 4 verschillende teams

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Plaats reactie
Simone

Formule met 25 waardes uit 4 verschillende teams

Bericht door Simone » 27 sep 2021 05:35

Beste formumleden,

Graag zou ik hulp krijgen bij een vraagstuk waar ik mee zit.
Ik zou graag voor een opleidingsinstituut een automatische tabel willen maken die de slagingspercentages per examengelegenheid kan uitrekenen. Het idee is om per kwartaal een dump uit de database (Cognos) aan de tabel te koppelen en op basis van de waardes per opleiding de cijfers te berekenen. Voor teams met 1 opleiding, lukt dit. Echter zijn er ook opleidingen die onder verschillende teams vallen.

Zo heb ik een opleiding die 25 verschillende opleidingswaardes verdeeld over 4 teams heeft. Ook zijn er nog wat criteria die uitgesloten dienen te worden.

In bijgaand testbestand heb ik het formuleblad, een overzicht van variabelen en een dump uit de database opgenomen. In totaal zou dit 1408 resultaten op moeten leveren. Mijn formule geeft echter 0 als uitkomst. Ik krijg geen foutmelding maar de uitkomst blijft 0 terwijl er wel data zouden moeten verschijnen (net zoals bij de overige opleidingen waar vergelijkbare formules wel werken). Ik zie via formules & functie invoegen geen “ongeldig” staan en kan zo dus geen fouten ontdekken.

Centrale vraag is dus: Wat doe ik verkeerd of welke fout zit er in onderstaande formule?

Ik begin met =AANTALLEN.ALS

Dan de 4 teams
(Rapportage_1!$A:$A;"TSO";Rapportage_1!$A:$A;"TGO";Rapportage_1!$A:$A;"TI";Rapportage_1!$A:$A;"TTO";

Dan de opleidingswaardes
Rapportage_1!$B:$B;"5300100*";Rapportage_1!$B:$B;"5300095*";Rapportage_1!$B:$B;"5300096*";Rapportage_1!$B:$B;"5300097*";Rapportage_1!$B:$B;"5300105*";Rapportage_1!$B:$B;"5302302*";Rapportage_1!$B:$B;"5300166*";Rapportage_1!$B:$B;"5300167*";Rapportage_1!$B:$B;"5300102*";Rapportage_1!$B:$B;"5300104*";Rapportage_1!$B:$B;"5300105*";Rapportage_1!$B:$B;"5300106*";Rapportage_1!$B:$B;"5300395*";

en overige criteria
Rapportage_1!$H:$H;"<>GG";Rapportage_1!$H:$H;"<>VR";Rapportage_1!$E:$E;"<>KORPS";Rapportage_1!$E:$E;"<>PORTFOLIO";Rapportage_1!$D:$D;"<>Heeft deelgenomen";

en tot slot de examengelegenheid en voldoende Ja of Nee
Rapportage_1!$G:$G;1;Rapportage_1!$I:$I;"J")

Kortom HELP!!! Hoop dat iemand van het forum kan helpen. Ik zie vast een klein iets over het hoofd of misschien kan wat ik wil niet in een formule. Ik kom er in ieder geval niet uit. Alle hulp is welkom.
Bijlagen
Testformules knelpunt vraag.xlsx
(2.49 MiB) 25 keer gedownload

tknijnenburg

Re: Formule met 25 waardes uit 4 verschillende teams

Bericht door tknijnenburg » 27 sep 2021 06:53

Wat je nu hebt gedaan: Ik ga in kolom A alle waarden doe voldoen aan TSO en TGO en TI enz. Hierdoor krijg je het aantal 0 terug, want er staat in de cellen in kolom A of TSO, of TGO of TI enz.
Ik denk dat je met een draaitabel de gegevens makkelijker inzichtelijk kan maken.
Zie bijlage.
Bijlagen
Testformules knelpunt vraag TK.xlsx
(2.51 MiB) 22 keer gedownload
Grtz, Ton
kn-ict.com

Simone

Bericht door Simone » 27 sep 2021 07:58

Dag Ton,

Als het alleen om de gegevens uit mijn voorbeeld zou gaan, zou een draaitabel kunnen kloppen. Dit betreft echter de data voor één opleiding en loop ik in deze formule tegen een probleem aan. Het bestand bestaat namelijk in totaal uit vele duizenden regels van in totaal meer dan 500 opleidingen.
Ik wil dus specifiek met een formule de data van deze specifieke opleiding (25 waardes uit 4 verschillende teams) kunnen halen.

Misschien specifieker mijn vraag hoe je in een formule vanuit één kolom naar 4 teams (meerdere teams) en een andere kolom met 25 cursuscodes (meerdere waardes) kunt verwijzen? Dat is waar het denk ik fout loopt. Ik verwijs nu 4 keer naar dezelfde kolom voor de 4 teams en 25 keer naar dezelfde kolom voor de opleidingswaardes. Volgens mij loopt daar de formule ergens mis.

Het klopt dat ik naar de waardes per team verwijs maar dat is ook de bedoeling ik wil van dat team, van die specifieke opleidingscode de waardes weten omdat die teams ook andere opleidingscodes hebben, die weer bij andere opleidingen mee moeten tellen in de formule.

jkpieterse
Site Admin

Bericht door jkpieterse » 27 sep 2021 08:49

Ik denk dat Ton gelijk heeft en dat je dit beter met een draaitabel kan oplossen. Ik heb eerst de knop "Gegevens, Van Tabel gebruikt om de code te splitsen in een deel voor en een deel na de punt en vervolgens de query als bron voor een draaitabel gebruikt. Ook heb ik twee slicers toegevoegd om het filteren eenvoudig te maken.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

Simone

Bericht door Simone » 27 sep 2021 12:45

Dag Jan Karel,
Ik ben totaal onbekend met het werken met draaitabellen maar als Ton en jij beiden zeggen dat wat ik wil niet met een formule kan dan moet ik mij daar eens in gaan verdiepen en kijken of dat dezelfde gewenste uitkomst geeft als met formules. Mocht er iemand anders deze post nog lezen en wel een idee hebben hoe ik mijn 4 teams en 25 opleidingscodes in één formule kan optellen dan graag. Naar mijn gevoel zou het ook met een formule moeten kunnen maar als dat niet zo is en Excel dat niet aankan dan moet ik verder gaan zoeken. Dank in ieder geval voor de hulp tot nu toe.

jkpieterse
Site Admin

Bericht door jkpieterse » 27 sep 2021 13:33

Het kan heus wel met formules, maar met een draaitabel is het gewoon eenvoudiger. Bovendien zullen dergelijke formules altijd traag zijn met jouw hoeveelheid voorwaarden.

Plak jouw echte gegevens eens in de tabel van mijn voorbeeldbestand en klik dan op de tab Gegevens op de knop Alles vernieuwen. Dan kan je al zien welke resultaten mijn oplossing met jouw gegevens geeft.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

Plaats reactie