Data in cellen splitsen/koppelen (nieuwe rijen)

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Plaats reactie
JVeltman

Data in cellen splitsen/koppelen (nieuwe rijen)

Bericht door JVeltman » 16 jul 2021 07:36

Hallo! Zouden jullie mij kunnen helpen bij het volgende. Ik heb een groot databestand met in bepaalde cellen data die ik graag wil splitsen. Nu is het zo dat in de afzonderlijke cellen van kolom A t/m C generieke data staat en in kolom D en E allerlei data onder elkaar in 1 cel. De data in kolom D en E is als volgt aan elkaar gelinkt: 1e rij tekst in cel D2 (ALL) hoort bij 1e rij tekst in cel E2 (AAA), 2e rij tekst in cel D2 (ALL) hoort bij 2e rij tekst in cel E2 (BBB). De data in de cellen onder kolom D en E wil ik graag splitsen in rijen; zie gewenst formaat op tabblad "gewenst". Ik ben bekend met de functie "tekst naar kolommen". Alleen dan krijg ik de data naast elkaar, terwijl ik de data graag onder elkaar wil. Dus dan zou je als extra handeling nog "transpose" kunnen doen. En dan moet je alsnog voor iedere nieuwe rij de data uit (bijv.) cel A2 t/m C2 kopiëren. Als het een beperkte dataset was misschien prima, maar met honderden regels, zijn dit te veel handmatige acties. Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!!
Bijlagen
Voorbeeld data.xlsx
(9.43 KiB) 22 keer gedownload

jkpieterse
Site Admin

Re: Data in cellen splitsen/koppelen (nieuwe rijen)

Bericht door jkpieterse » 16 jul 2021 11:30

Hoe komen deze gegevens in Excel?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

JVeltman

Bericht door JVeltman » 16 jul 2021 12:27

Dit is een uitdraai uit een zorgsysteem; ik heb begrepen van de functioneel beheerder dat de data helaas niet mooi wordt opgeslagen, waardoor je dit als output krijgt.

jkpieterse
Site Admin

Bericht door jkpieterse » 16 jul 2021 13:42

Hoe heb je precies deze "uitdraai" in Excel gekregen? Kopieren en plakken, een bestand openen, anders namelijk? Wat is het originele bestandsformaat?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

Sialandos

Bericht door Sialandos » 19 jul 2021 18:08

Beste JVeltman,
Met behulp van powerquery kun je dit structureel oplossen. Je kunt de output steeds ergens op het netwerk/pc zetten en daar de query aan koppelen en d.m.v. verversen steeds de gewenst output krijgen.
Weet niet hoe ik een bestand kan uploaden, anders kan ik jouw bestand terug sturen.

Groet, M

haije

Bericht door haije » 20 jul 2021 08:37

Als je een reactie plaatst via de knop "plaats reactie", dan staat onder de regel met de verzendknop een tandje "bijlage'. Daar kun je een bestand uploaden
|-|aije

Sialandos

Bericht door Sialandos » 20 jul 2021 18:48

Beste JVeltman,
Bij deze de bijlage.

@haije: dank je voor de tip.

Groeten, M.
Bijlagen
JVeltman.xlsx
(22.39 KiB) 19 keer gedownload

Plaats reactie