Kopiëren patroon celverwijzing OF zoeken op basis van meerdere verplichte waarden

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Plaats reactie
MrRonSwanson

Kopiëren patroon celverwijzing OF zoeken op basis van meerdere verplichte waarden

Bericht door MrRonSwanson » 03 nov 2020 09:05

Ik ben op zoek naar hoe ik het volgende kan doen:

Ik wil in tabblad BEZETTING in kolom B voor PROGNOSE JAAR, PROGNOSE 1, PROGNOSE 2 en PROGNOSE 3 een waarde opzoeken (in tabblad WERKLAST) en hier weergeven. Het opzoeken moet gedaan worden aan de hand van de waar in B7, B14, etc. waar ik een bepaalde week heb genoteerd (bijv. 2021-05) en de naam van de specifieke prognose in kolom A. Dus:

In cel B10 wil ik de waarde van PROGNOSE JAAR voor 2021-05 uit tabblad WERKLAST.

In tabblad WERKLAST wordt voor een bepaalde week (bijv. 2021-05) een prognose ingevuld (via een gegevensvalidatie drop-down lijst) op verschillende momenten in de tijd. Zie bijv. cel D5. Ik selecteer daar dat de verwachting (op dat moment) EXTREEM DRUK is voor 2021-05 en krijg dan waarde 14. De gegevens voor deze koppeling staan in het (later verborgen) tabblad DATA CAPSTU.

Wat ik nu heb gedaan is:

Ik verwijs in tabblad BEZETTING bij bijv. 2021-05 PROGNOSE JAAR naar de specifieke cel met de waarde in het tabblad WERKLAST.

Het probleem wat ik hiermee ervaar is dat ik in tabblad BEZETTING de 'blokjes' per week niet kan COPY+PASTE'en voor de rest van het jaar (t/m bijv. 2021-52) zonder behoud van het patroon van de specifieke cel verwijzing.

Ik wil eigenlijk dat wat omschreven staat in de eerste alinea gedaan wordt door middel van VERT.ZOEKEN of X.ZOEKEN of INDEX, etc. tenzij iemand weet hoe ik eenvoudig kan door kopiëren met behoud van specifieke cel verwijzing volgens patroon.

B10 verwijst naar = WERKLAST!E9
B11 verwijst naar = WERKLAST!H9
B12 verwijst naar = WERKLAST!K9
B13 verwijst naar = WERKLAST!N9

Moet vervolgens worden E, H, K, N 17 > dan E, H, K, N 25. Stap is 8.

Wanneer door kopiëren niet kan zoals ik wil, dan zal ik waarschijnlijk iets in de opmaak van één of beide tabbladen moeten aanpassen zodat de ZOEK/MATCH formules gaan werken.

Ik hoop dat het e.e.a. duidelijk is en hoop dat iemand antwoord/tips heeft!

Deze vraag staat ook open op een ander forum: https://www.helpmij.nl/forum/showthread ... ost6262114
Bijlagen
CAPSTU FORUM.xlsx
(39.13 KiB) 17 keer gedownload
Laatst gewijzigd door MrRonSwanson op 03 nov 2020 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.

haije

Re: Kopiëren patroon celverwijzing OF zoeken op basis van meerdere verplichte waarden

Bericht door haije » 03 nov 2020 10:51

Hallo Ron,

als ik je bestand open zijn de formules mbt plancapaciteit en overige capaciteit als volgt:

Code: Selecteer alles

=SOM(#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!;#VERW!)
wat moet daar staan?

MrRonSwanson

Re: Kopiëren patroon celverwijzing OF zoeken op basis van meerdere verplichte waarden

Bericht door MrRonSwanson » 03 nov 2020 12:51

De formule voor plancapaciteit is een optelsom van aantallen die in de kolommen D en verder staan. De inhoud is voor het voorbeeld weggehaald en niet van toepassing. Het betreft alleen de waarden in kolom B bij de verschillende prognoses.

JeanPaul

Bericht door JeanPaul » 03 nov 2020 13:04

zoiets
Bijlagen
Kopie van (jp)CAPSTU FORUM.xlsx
(43.84 KiB) 21 keer gedownload

MrRonSwanson

Bericht door MrRonSwanson » 03 nov 2020 15:06

Ha JeanPaul, bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het straks even bekijken en uitproberen.

Plaats reactie