Prijzen op specifieke data bij product filteren

Stel hier je vraag over een Excel probleem
a.klein

Prijzen op specifieke data bij product filteren

Berichtdoor a.klein » 22 okt 2020 08:54

Zie (fictief) voorbeeld in bijlage:
Prijs per product per datum.xlsx
(12.67 KiB) 15 keer gedownload
Momenteel werk ik met een lijst met 27.000 unieke producten waarvoor de prijs over perioden is bijgehouden (specifieke periodes niet hetzelfde per product).
Nu staat elk product met een prijs over een losse periode op een aparte regel (zie voorbeeld sheet_1). Ik ben bezig met deze lijst omzetten naar een bestand waarin elk uniek product op een aparte regel staat, en de prijs per half jaar (prijs op de dagen 01-04 en 01-10 genomen) over 20 jaren achter elkaar op dezelfde regel staat (zie voorbeeld).

Nu kom ik met formules maar niet uit hetvogende:

Neem de informatie die ik in sheet_2 cel B2 nodig heb;
- ALS productnaam in sheet_1 column A overeenkomt met sheet_2 cel A2 ('product A'); EN
- Datum cel B1 (1 april 2010) valt tussen Ingang_datum en Eind_datum van product A in sheet_1 (meerdere datum ranges per product, dus doorzoek alle datum ranges achter product A); DAN
- Neem 'prijs' over (sheet_1 column D) die bij product A hoort op betrefende datum (1 april 2010)

... Enzovoort voor ieder cel, zodat de prijzen per product per datum naast elkaar verschijnen op dezelfde regel in sheet_2.
Om nog eens samen te vatten wat ik per cel in sheet_2 nodig heb:
ALS (productnaam komt overeen), EN (datum valt tussen alle datum ranges achter betreffende prodcut), DAN (neem 'prijs' over die genoemd staat voor specifieke product voor datum range waar betreffende datum invalt).

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen om eht bovengenoemde in een formule te verwerken. Ook hoor ik graag wanneer een andere manier efficienter/beter is.

Groet
jkpieterse
Site Admin

Re: Prijzen op specifieke data bij product filteren

Berichtdoor jkpieterse » 22 okt 2020 13:27

Als je de meest recente versie van Excel hebt dan zou het als volgt kunnen
Bijlagen
Prijs per product per datum.xlsx
(14.93 KiB) 19 keer gedownload
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
a.klein

Berichtdoor a.klein » 23 okt 2020 09:41

Hartelijk dank voor je hulp en het voorbeeld JK Pieterse! Dat helpt me weer een stap verder.

Ik verneem ook heel graag of iemand oplossingen heeft (formules, workarounds..) die met Excel 2016 werken.
Popipipo

Berichtdoor Popipipo » 23 okt 2020 16:32

Misschien via een draaitabel?
Bijlagen
Prijs per product per datum_2.xlsx
(19.3 KiB) 8 keer gedownload