Aantal unieke teksten met een extra voorwaarde

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Wyrm76

Aantal unieke teksten met een extra voorwaarde

Berichtdoor Wyrm76 » 20 okt 2020 11:19

Hallo allemaal,

Een flink aantal jaren ben ik flink actief geweest op een inmiddels gesloten Excel forum. Fijn te zien dat er een levendig alternatief is.

Ik ben nu al een tijdje aan het stoeien met een uitdaging waar ik niet helemaal uit kom, ik hoop dat er hier iemand is die me verder kan helpen.

Voor een klus heb ik de beschikking over een flinke tabel met ruwe data waarin ik geïnteresseerd ben in met name twee kolommen:

Kolom A: bedrijfsnaam
Kolom B: Vestigingsplaats

Bedrijven kunnen hier meerdere keren in voorkomen. Dus: Jansen uit Arnhem kan er viermaal in staan, naast eenmaal Pieters uit Arnhem en zesmaal Willems uit Arnhem.
Mijn zoektocht is de volgende: Hoeveel unieke bedrijven komen er uit Arnhem? In dit voorbeeld moet het aantal dus drie zijn.

Daarnaast is de extra uitdaging dat er soms Arnhem wordt genoteerd, maar helaas ook soms bijvoorbeeld Arnhem-zuid. Zoeken naar een "tekst bevat..." zou dus mooi zijn, maar of dat kan/bestaat?

Wie o wie kan mij hierbij iets verder helpen?
jkpieterse
Site Admin

Re: Aantal unieke teksten met een extra voorwaarde

Berichtdoor jkpieterse » 20 okt 2020 11:52

Kent jouw Excel de werkbladfunctie FILTER?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
Wyrm76

Berichtdoor Wyrm76 » 20 okt 2020 12:05

Bedankt voor je reactie!

Ik was niet helemaal volledig. Met een filter kan ik inderdaad het een en ander, maar ik wil graag dat de getelde waarden in een grafiek worden getoond. En als de ruwe data veranderd, dit zichtbaar is in de grafiek. Ik ben een dashboard aan het samenstellen waarin ik op ieder moment wil zien hoeveel klanten we per locatie hebben.
xharx

Berichtdoor xharx » 27 okt 2020 20:56

Beste Wyrm76,

Ik denk dat Jan-Karel bedoelt of je Excel 365 hebt. Dan is het op te lossen met de functie FILTER()

Zie voorbeeld sheet (werkt enkel in Excel 365).

MVG

Xharx
Bijlagen
tellen met array matrix filter.xlsx
(19.57 KiB) 5 keer gedownload