Datum notatie

Stel hier je vraag over een Excel probleem
marieke

Datum notatie

Berichtdoor marieke » 20 okt 2020 09:36

Ik heb bronbestand gemaakt voor samenvoegen met Word. 1 van de velden bevat data. Als datumnotatie heb ik gekozen voor de datum notatie UK met uitgeschreven maand. Bijv. 22 November 2020. Ondanks dat de celeigenschappen van de hele rij gelijk zijn, worden sommige data helemaal uitgeschreven in de formulebalk en sommige in de formulebalk afgekort tot 22-11-2020, zelfs als ik de datum zelf helemaal uitschrijf in de cel. Na het koppelen met Word worden echter alleen de data die in de formulebalk helemaal uitgeschreven zijn correct weergegeven. De andere data veranderen in een 5 cijferig getal. Weten jullie hoe ik dit op kan lossen en ervoor kan zorgen dat alle data in de formulebalk ook helemaal uitgeschreven worden, zodat het koppelen met Word goed gaat?
haije

Re: Datum notatie

Berichtdoor haije » 20 okt 2020 09:59

Marieke, kun je (een kopie van) het bestand uploaden, zonder gevoelige informatie?
marieke

Berichtdoor marieke » 20 okt 2020 11:28

Zeker! Bij deze! Hier zie je niet alle info, maar wel het verschil in notatie, waar het mij om gaat. Bij de uitgeschreven notatie, zoals in de twee groene cellen, wordt de datum na het koppelen correct weergegeven. Ik krijg dit echter bij de andere cellen niet voor elkaar. Bedankt dat je er naar wil kijken!
Bijlagen
Probleem excel.xlsx
(10.86 KiB) 9 keer gedownload
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 20 okt 2020 11:36

Die twee groene zijn niet door Excel als datumwaarden in de cel gezet maar als tekst. Dit komt omdat de cellen ingesteld zijn om de datum met Engelse maandnamen weer te geven, maar jouw Windows op Nederland als locatie staat. Standaard zal Excel daarom WEL de Nederlandse maandnamen herkennen bij invoer, maar niet de Engelse. Probeer maar eens. Verander in die twee groene de c in een k en druk op Enter. De k verandert terug in een c EN de formulebalk toont nu ineens 22-10-2020.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com