diverse macro's starten met een en dezelfde knop?

Stel hier je vraag over een Excel probleem
bookeys

diverse macro's starten met een en dezelfde knop?

Berichtdoor bookeys » 14 okt 2020 11:13

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, dus allereerst zal ik me ff kort voorstellen.
Ik ben Hans, getrouwd, sinds kort gepensioneerd, en en wat excel betreft, laten we zeggen een enthousiaste leek.
Ik kan me redelijk redden met excel, maar sinds ik op deze site rond neus, weet ik dat ik als "autodidact" m.b.t. excel nog veel kan leren.

Mijn vraag:
Is het mogelijk om met een knop, een macro te starten, waarvan de naam als het resultaat van een formule (verwijzing) in een bepaalde cel staat.
Door een sorteeractie kan de celwaarde (naam) dus wijzigen. De knop moet dan dus het macro met de gewijzigde naam starten.
Ter verduidelijking: bv.
A1 op tabblad pipo, verwijst naar A1 op tabblad mamaloe. In A1 op tabblad mamaloe staat de naam van het macro.
Idem voor b1, c1, enz...
Ónder deze cellen, op het tabblad pipo wil ik knoppen maken, waarmee het macro gestart word, met de naam van de (celwaarde in de) cel erboven.
Als ik op het tabblad mamaloe, namen wijzig, toevoeg of verwijder, en opnieuw sorteer, worden ook de verwijzingen op het tabblad pipo anders, en moet dezelfde knop dus een ander macro starten.
Is wat ik wil, überhaupt mogelijk, en zo ja dan graag hoe? Of moet ik een heel andere weg inslaan om iets dergelijks of vergelijkbaars voor elkaar te krijgen.
(En ook in dat laatste geval ben ik dankbaar voor enkele richtingaanwijzingen. :D )
JeanPaul

Re: diverse macro's starten met een en dezelfde knop?

Berichtdoor JeanPaul » 14 okt 2020 11:18

Om een goede voorstelling te kunnen maken graag een voorbeeld excel bestand met uitleg in het betreffend tabblad.
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 14 okt 2020 12:48

Ik vraag mij af of het allemaal zo ingewikkeld moet, als je nou eens een stapje terug doet en kort beschrijft waarom je verschillende macro's wilt kunnen uitvoeren met 1 knop?
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
bookeys

Berichtdoor bookeys » 15 okt 2020 14:08

Ik heb jaren geleden een bestand(je) gemaakt om te budgetteren. Gaandeweg heb ik dat aangepast, aangevuld met o.m. opgenomen invulmacrootjes die ik op hun beurt weer een beetje aangepast heb, met als gevolg dat het momenteel een klein monstertje is geworden, maar goed; ik kan er mee werken.
Na pensionering (dit jaar) en mede door corona, heb ik nu de tijd en gelegenheid, en dus een poging gewaagd dat bestandje iets gebruiks- en onderhoudsvriendelijker te maken.
Wellicht zijn er simpelere en betere methodes, om dat voor elkaar te krijgen, maar daarvoor is kennelijk mijn kennis van excel te beperkt, en die ken ik dan dus niet. Momenteel ben ik hier op uitgekomen, en misschien is dat een doodlopende weg, maar het gaat te ver om het hoe en waarom hier uit te leggen. Dit is al een veel groter epistel geworden als de bedoeling was. Ik kom i.i.g. nu ff niet verder. Ik zal proberen om in een voorbeeldbestandje duidelijk te maken waar ik nu ben, en hoop dat er een oplossing voor gevonden kan worden.
Zoniet,…jammer maar helaas en dan gaan we op de oude voet verder.

Alvast zéker bedankt voor de genomen moeite.
Bijlagen
Budget.xlsm
(29.1 KiB) 10 keer gedownload
tknijnenburg

Berichtdoor tknijnenburg » 16 okt 2020 12:01

Ik heb het alleen voor button 1 aangepast.
De rest gaat zelf lukken?
Bijlagen
Budget TK.xlsm
(29.31 KiB) 10 keer gedownload
Grtz, Ton
kn-ict.com
bookeys

Berichtdoor bookeys » 16 okt 2020 13:42

tknijnenburg schreef:
16 okt 2020 12:01
Ik heb het alleen voor button 1 aangepast.
De rest gaat zelf lukken?
Je knop werkt feilloos. Maar hoe heb je dat dan aan die knop toegewezen?
Als ik rechtsklik op een knop en kies voor Macro toewijzen, dan kan ik 'm alléén aan een vast macro toewijzen.
Óók als ik de aanhalingstekens zoals bij jouw knop erbij typ. Bij jouw knop wijzigt de toewijzing van het macro netjes mee met de cel erboven.
Bij mij blijft die knop dan tóch aan het originele macro vastzitten.
Wat doe ik verkeerd?
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 16 okt 2020 14:03

Zo kan het ook (en is wat flexibeler).
Alle knoppen zijn toegewezen aan dezelfde macro. De code zoekt naar de cel direct boven de knop en voert de macro uit die in de cel staat. De tekst op de knop is ook flexibel en dat wordt bereikt door rechts op de knop te klikken en vervolgens in de formule balk het = teken te tikken en op de cel te klikken en op enter te drukken.
Bijlagen
Budget TK.xlsm
(32.64 KiB) 12 keer gedownload
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
bookeys

Berichtdoor bookeys » 16 okt 2020 17:56

Héééél erg bedankt. Hier kan ik weer verder op bouwen.

Jullie hebben het spreekwoord gelogenstraft!
“Een gek kan meer vragen als 10 wijzen kunnen beantwoorden”
Er waren er voor de vraag van deze gek, maar 2 nodig.

Voor mijn eigen begrip nog ’n paar aanvullende vraagjes.
Is het zo, dat Dim de range benoemt (Macrocel)?
En Set dan de range bepaalt? (denk ik)
Ik heb al gemerkt dat ik meerdere regels tussen de button en de betreffende cel kan invoegen, en dan werkt het nog steeds. Dat doet “Endx1up” denk ik.
Geef je met “ActiveSheet.Buttons(Application.Caller)” de aangeklikte button aan?
Maar wat houdt “TopLeftCell” dan precies in?

Nogmaals bedankt.
jkpieterse
Site Admin

Berichtdoor jkpieterse » 16 okt 2020 18:43

Dim declareert een variabele. Als het om een object geet, moet je Set gebruiken bij het toewijzen van de waarde (het object) aan de variabele. Inderdaad doet End(xlUp) dat, dat is VBA jargon voor control pijltje omhoog. TopLeftCell is de cel waarin de linkerbovenhoek van de knop zich bevindt.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com
bookeys

Berichtdoor bookeys » 16 okt 2020 18:52

Top, bedankt voor de uitleg.

grtz Hans