Excel gegevens importeren uit ander excel bestand

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Stefan

Re: Excel gegevens importeren uit ander excel bestand

Bericht door Stefan » 19 aug 2020 13:50

Hij werk! (zie bijlage) alleen bij bedrijf geeft hij telkens alleen Bedrijf 01 weer.
Bijlagen
Boekhouding_2020_overzicht.xlsx
(96.58 KiB) 33 keer gedownload

Stefan

Bericht door Stefan » 19 aug 2020 13:57

Zie de bijgevoegde facturen (in de bijlage) Factuur_202001, Factuur_202002. Factuur_202003 en Factuur_202004 om deze te koppelen aan Boekhouding_2020_overzicht.
Bijlagen
Excel.rar
(74.08 KiB) 34 keer gedownload

jkpieterse
Site Admin

Bericht door jkpieterse » 19 aug 2020 14:06

Je kunt de query veel simpeler maken door in de factuur de naam van het bedrijf te herhalen op dezelfde rij als waar het eindtotaal staat, je kan dan de tabel filteren op de kolom met de tekst "Totaal te voldoen" en dan heb je bedrag en bedrijf bij elkaar. Anders wordt het een lastige oevening met indexen en interne joins om gegevens op de ene rij beschikbaar te krijgen op een andere rij.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

Stefan

Bericht door Stefan » 19 aug 2020 15:31

Heeft u voor mij nog een voorbeeld hoe u een dergelijke kolom heeft aangemaakt: dus via (tab Gegevens, Gegevens ophalen, Uit Bestand, Uit map). Het lukt mij maar niet om dit zelf aan te maken.

jkpieterse
Site Admin

Bericht door jkpieterse » 20 aug 2020 08:01

Hoi Stefan,

Het zijn nogal wat stappen om hier even te beschrijven:
- Gegevens, Gegevens ophalen, Uit Bestand, Uit Map
- Plak de naam van de map in het vakje
- Klik op Gegevens Transformeren
- Filter de "Naam" (of "Name") kolom op hetgeen ieder factuurbestand bevat (optie tekstfilters, begint met of bevat) LET OP: HOOFDLETTERGEVOELIG
- Selecteer de eerste twee kolommen (control+klik op hun kop) en kies Kolommen verwijderen, Andere kolommen verwijderen
- klik op de het knopje met de twee omlaag wijzende pijltjes in de kop van de kolom met "content" ("inhoud"?)
- In het navolgende venster klik je op "Factuur" en dan op OK
- Nu komt het lastige deel, nu moet je gaan filteren. Onthoudt hierbij dat alles wat je hier doet altijd geldt voor alle regels van je gegevens
- ALs je dus de kolom 7 filtert op de tekst "Totaal te voldoen", dan houdt je (voor alle kolommen) alleen die rijen over, alle andere rijen zijn dan "definitief" weg. Daarom is het handig als je factuurbestanden de bedrijfsnaam ook op die rij komt te staan, want dan heb je het eindtotaal en de bedrijfsnaam op dezelfde rij.
- Haal nu alle overige kolommen weg (control+klik de twee of drie die je behouden wil en kies weer andere kolommen verwijderen)
- Kies sluiten en laden naar en in het navolgende schermpje kies je de optie tabel en geef je aan waar je het resultaat hebben wilt.
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

Stefan

Bericht door Stefan » 20 aug 2020 12:21

Beste Jan Karel, Ik heb uw stappenplan geprobeerd (zie bijlage) en het werkt perfect! Nu ben ik weer een hele ervaring rijker. Heel erg bedankt, want hier was ik alleen niet uitgekomen. Met vriendelijke groet, Stefan Adriaans.
Bijlagen
Boekhouding_2020_overzicht_voorbeeld.xlsx
(19.98 KiB) 38 keer gedownload

Plaats reactie