Optellen tijden

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Plaats reactie
TommyB

Optellen tijden

Bericht door TommyB » 28 nov 2021 09:29

HI iedereen,

Ik ben bezig met een Spreadsheet om mijn gewerkte uren bij te houden maar ik ben tegen een probleem aangelopen wat ik niet kan verklaren.
Screenshot 2021-11-28 09.57.41.png
Screenshot 2021-11-28 09.57.41.png (30.36 KiB) 251 keer bekeken
Afbeelding

Kolommen C, D en E heb ik een opmaak gegeven als tijd. Kolommen C en D zijn de start en stop tijden en bij kolom E wordt dan het aantal gewerkte uren berekend. Hiervoor heb ik in kolom E (E2 t/m E8) deze formule =D2-C2+(D2<C2)*24 ingevoerd om het verschil tussen de start en stop tijd te berekenen. Met deze formule heb ik voor elkaar gekregen dat als mijn eindtijd na 00:00 valt (zoals in rij 7) er gerekend wordt vanaf de starttijd tot aan de stoptijd en niet vanaf 1:30 tot aan 18:00 rekent. Het is dus gelukt om de juiste totale uren uit te rekenen na elke gewerkte dag.

Nu wil ik dus ook elke week zien hoeveel uren ik daadwerkelijk heb gewerkt waarvan ik dacht dat dit het simpelste zou zijn van deze sheet. Echter bij het optellen van de gewerkte uren (E9) komt een heel raar en onverklaarbaar getal voor mij uit. Ik heb deze cel een aangepaste getalnotatie gegeven van [h]:mm zodat hij de uren door telt als deze boven de 23:59 komt en niet weer bij 00.00 begint. voor het optellen van de gewerkte uren heb ik de formule =SOM(E2:E8) gebruikt.

Het optellen van de uren werkt goed, tot dat cel E7 meer gerekend wordt. Dit is het gedeelte wat ik niet kan verklaren/oplossen. Het enige verschil is dat in deze rij (7) dus gerekend wordt met een tijd na 00:00 maar dit zou naar mijn mening geen invloed moeten hebben voor de berekening van de totale gewerkte uren (E9) omdat daar alleen de waardes worden gebruikt die in E2 tot E8 worden weergeven.

Wie o wie heeft hier de oplossing voor mij voor.

Het bestand is gemaakt in een spreadsheet maar heb even een voorbeeld als Excelbestand opgeslagen (zie bijlage).
Bijlagen
Hulpvraag.xlsx
(5.33 KiB) 19 keer gedownload

haije

Re: Optellen tijden

Bericht door haije » 28 nov 2021 11:34

gebruik de formules en de opmaak zoals in kolom F van de bijlage
Bijlagen
Hulpvraag (hs).xlsx
(9.01 KiB) 23 keer gedownload
|-|aije

Popipipo

Bericht door Popipipo » 28 nov 2021 15:50

Als je celformaat in E7 ook op [h]:mm zet zul je zien dat je formule toch niet helemaal klopt.
=REST(D7-C7;1)
Probeer het eens met deze formule

TommyB

Bericht door TommyB » 30 nov 2021 09:19

Bedankt,

Het is gelukt dankzij Haije met deze formule:

=ALS(D3<C3;D3-C3+1;D3-C3)

Ik heb alleen de , naar ; moeten veranderen anders werd er een parseerfout gemeld. Ik heb nog geen idee waarom het voorheen met mijn eigen formule niet werkte en met deze formule wel, maar voor nu werkt het.

Ik ga de formule van Popipipo ook nog eens proberen.

Plaats reactie