Voorkomen van dubbele waardes in een lijst

Stel hier je vraag over een Excel probleem
Plaats reactie
rick van haften

Voorkomen van dubbele waardes in een lijst

Bericht door rick van haften » 13 okt 2021 14:24

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

In Excel ben ik een sjabloon aan het maken om klanten de artikelen en leveranciers voor het inrichten van een administratie te te laten leveren. Hiervoor loop ik tegen een probleem aan. In de bijlage is het sjabloon bijgevoegd.

Wat ik wil bereik is het volgende:

Op het tabblad artikelen worden de artikelen ingevuld. Hierbij wordt in kolom A de leveranciers ingevuld. Deze leverancier moeten automatisch in een lijst op het tabblad leveranciers komen te staan. In de lijst bij leveranciers mogen geen dubbele leverancier komen te staan en deze moeten zonder lege regels netjes onder elkaar komen te staan.

Kun jullie mij helpen om dit probleem op te lossen?

Gr Rick
Bijlagen
Artikelen.xlsx
(22.07 KiB) 5 keer gedownload

Popipipo

Re: Voorkomen van dubbele waardes in een lijst

Bericht door Popipipo » 13 okt 2021 17:07

Het is veel logischer om het andersom te doen.
Het tabblad leveranciers invullen en in tabblad artikelen de leverancier daar uit te selecteren.

rick van haften

Bericht door rick van haften » 13 okt 2021 17:19

Beste Popipipo,

Hier heb ik ook naar gekeken en is ook een prima optie alleen weet ik in dat geval niet hoe ik met de gegevensvalidatie de lege regels kan verbergen. Niet alle klanten hebben evenveel leveranciers en in dit geval wil ik dat de lege regels niet worden getoond in de dropdown.

Is hier een oplossing voor ?

jkpieterse
Site Admin

Bericht door jkpieterse » 13 okt 2021 19:00

Je bereik met leveranciers opmaken als tabel *zonder lege rijen* en de tabelkolom een bereiknaam geven. Dan deze bereiknaam gebruiken in de validatie
Groetjes,
Jan Karel Pieterse
jkp-ads.com

emiel

Bericht door emiel » 13 okt 2021 22:18

En als je concrete resultaten wil zien plaats dan een relevant voorbeeld en geen lege bladen.

rick van haften

Bericht door rick van haften » 14 okt 2021 16:59

Hierbij een beter voorbeeld met data erin. In de gegevensvalidatie van kolom A op het tabblad artikelen wordt nu een lijst weergegeven met leveranciers afkomstig van het tabblad Leveranciers. Hierin wil ik dat de lijst met leveranciers wordt weergegeven zonder de lege velden. Omdat ik klanten dit zelf laat vullen wil ik niet steeds op basis van wijziging van het bereik van de gegevensvalidatie de lege regels weghalen.

Hebben jullie hier een oplossing voor ?
Bijlagen
Artikelen.xlsx
(22.45 KiB) 6 keer gedownload

emiel

Bericht door emiel » 14 okt 2021 19:19

verwijder dan de lege rijen uit uw tabel, als er een naam bijkomt past de tabel zich automatisch aan.

Plaats reactie